En ny måde at have bil på – leasing

Der er flere og flere danskere, der leaser en bil frem for at købe den. Det er en trend, der er blevet meget populær de seneste år.  Man undgår nemlig at stå for service og vedligeholdelse af bilen. Hvis man er typen, der gerne vil skifte sine biler ud jævnligt og ved, hvor meget kørsel man har om året, kan det give god mening at lease en bil – men nu er der kommet endnu et alternativ. I år blev firmaet Bilabonnement startet, og som navnet antyder kan man hos dem abonnere på en bil. Men hvordan fungerer det så?

Abonner på din nye bil

Idéen er simpel; man tegner simpelthen et abonnement på en bil. Man vælger en bil, vælger en forhandler og leveringsdag, og så henter man bilen på udleveringsdagen. Der er ingen udbetaling, intet depositum og nul gebyrer – til gengæld er der en bindingsperiode på minimum tre måneder, og man kan stoppe sit abonnement med en måneds varsel. Desuden er ansvars- og kaskoforsikring, grøn afgift, serviceeftersyn og vejhjælp inkluderet. Det hele er samlet i den månedlige abonnementspris, så der ikke dukker ekstra udgifter op. Lige nu har man mulighed for at vælge mellem forskellige Citroën- og Peugeotmodeller, og ifølge Bilmagasinets artikel har Bilabonnement planer om at tilføje flere biler fra andre fabrikanter.

Deres billigste abonnement er enten via en Peugeot 208 Active 1.6 BlueHDi eller en Citroën C3 BlueHDi 100, der begge koster fra 2.795 kr. om måneden, og man kan vælge at op- eller nedgrade sin bil efter behov. Det koster ikke noget at udskifte bilen, men en ny bindingsperiode vil selvfølgelig blive oprettet. Det er smart, hvis børnene eksempelvis er flyttet hjemmefra, og man selv er flyttet ind til byen og derfor ikke har brug for den store Citroën Grand C4 Picasso længere – så kan man hurtigt udskifte den til en mindre Citröen C3 eller Peugeot 208.

Undgå værditabet på en ny bil

De fleste af de biler, man kan abonnere på, er helt nye biler, og hvis de ikke er, vil det være tydeligt markeret. Den største fordel ved at abonnere frem for at købe er, at man undgår værditabet. Hvor dejligt det end er at have sin egen nye bil, er afskrivningen temmelig stor. I en tidligere artikel nævnte vi en beregning fra Bilbasen, der viste, at nye biler generelt har en afskrivning på hele 50 % i løbet af blot fire år, og det første år er det værste, for der ligger afskrivningen allerede på ca. 20 %. Det undgår man fuldstændig med et abonnement.

Hvis man ved, hvad man har brug for og godt kan lide friheden ved at kunne op- eller nedgrade sin bil ofte, virker idéen fra Bilabonnement som et oplagt valg. Det er ikke usandsynligt, at vi kommer til at se flere firmaer med samme koncept, og med tiden vil bilsortimentet og ordningerne uden tvivl udvides og udvikles. Det er en spændende udvikling i forhold til bilejerskab, og på sigt kan abonnementsordninger konkurrere mod de mange leasingmuligheder, vi har i Danmark.

Et andet, relativt nyt fænomen er de såkaldte delebilordninger, som blandt andet er beskrevet her. Vi regner med at berøre emnet senere hen, så følg med på siden, hvis du gerne vil skåne miljøet, men stadig skal fra A til B.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *